Juna & Jag

Alla inlägg under juli 2009

Av Anna - 28 juli 2009 12:34


Med detta inlägg vill jag  tacka min mamma, Junas mormor, och morfar Johan för deras otroliga gästfrihet under vår första vecka i Torekov. De har tagit hand om vår lilla pärla så att vi fått mer tid för varandra, de har servat oss med mat, tvätt och trevliga restaurangbesök.
Juna har fått så mycket uppmärksamhet, i form av kärlek, uppskattning och ett och annat klädesplagg.
Ni är så älskvärda, gulliga, varma, generösa, trevliga och vi har alltid så roligt med er!

Juna och Johan filosoferar i soffan innan läggdags.

Juna förberedd på konsert på Torekovs hamnfest.

En snygg pappa på Kafé Toras.

 

Juna, mormor och jag, 3 generationer och visst finns det likheter?!

Vi har haft jättetrevligt och avslappnat...
Dock har vädret varit sådär och vi hoppades att Linda och Jonas skulle komma med solen och det såg faktiskt så ut, det var sol när de kom i lördags men sedan dess har det varit molnigt och regn varenda dag. Kanske på tiden att ge upp drömmen om en solig semester, kanske måste jag acceptera läget, att moln och regn är det som gäller…

Ja, ja vad är väl en bal på slottetJ

Nu blickar vi framåt till 3 dagar till här i Torekov och sedan bär det av till Stockholm och storstadspulsen…

 

Skrollan på Saltkråkan är Junas nya smeknamn, det var Linda och Saga som såg likheterna först och jag är benägen att hålla med...vilken sötnos va?
Att hon sedan har skrubbsår och blåmärken överallt är en annan buissness, ett rörligt barn som är AKTIVT:)

Kram & Hej

Anna, Tomas & Juna

Av Anna - 23 juli 2009 13:13


Vi är på semester i Torekov och det är dåligt väder, av 6 dagar så har vi haft sol 1½ dag. Min soldans har visst inte hjälpt ett dugg. Nu ska jag prova att be till vädergudarna för nästa vecka då Linda, Jonas och deras barn kommer att vara med oss här.


I allafall så hade Tomas ordnat med en överraskning mellan tisdag och onsdag helt utan min vetskap hade han bokat en natt på Tylösandhotell med en sjurättersmiddag på restaurang akvarell, så alla gourméer snart får ni hålla i hatten då jag visar bilder på rätterna men först några bilder på annat.

Juna och hundar tog min mamma och Johan så snällt hand om och det var otroligt skönt att bara få vara Anna ett dygn:)


Gör er som inte vet så ligger Tylösanhotell på just Tylösands strand och detta är en vy från hotellet.


 

Tomas på väg ner för trappan för att ta ett dopp i de jätte härliga vågorna. 



Efter ett bad så var det dags för en lunch på hotellet med champagne...vi njöt i fulla drag.
Sedan gav vi oss av till hotellets spa-avdelning och la oss på dess balkong och lyssnade på after-beach bandet och sedan var det dags för att göra oss i ordning för kvällens efterlängtade aktiviteter.


Jo, det var något alldeles speciellt med kvällens kock som kom från sydafrika och bland gästerna satt Per Gessle och hans Åsa samt andra knösar och så vanliga vi då :) vi njöt av att vara i lyxens värld denna kväll. Någon gång måste man få unna sig på riktigt. När vi entrade restaurangen blev vi bjuda på varsitt glas champagne för att sedan bli visade till vårat bord med en otrolig utsikt.


 

Vinmenyn var lika lång som matmenyn och det var vällagrade viner med mycket ek-smak, inte min melodi men Tomas han lät sig väl smakas.
 

 Första rätten en uppvispad soppa av granny smith äpplen, bacon och getost feta, smaker där syrlighet och sälta mötte varandra helt utsökt.


Nästa rätt var en kallrökt lax med vaktelägg, vulkaniskt salt och en sparris sallad ovanpå.


Sedan en utsökt risotto med jätteräkor, mango och cashewnötter, en av mina favorit rätter denna kväll. Risotton var både syrlig och mjuk på samma gång.


Tyvärr så fick jag ingen bild på nästa rätt som var rökt antilop med en aubergin kräm, antilopen var en otroligt mör historia med en intressant smak, påminde mycket om rådjur.


Nästa rätt var lammbog, marinerad i balsamico och inbakad i filodeg samt bönar och ärtor. Detta var Tomas number one.


Nästa rätt var också för mig en favorit, nämligen en avocadosallad och microörter på en camembert crouqe monsiuer.


Och så kom vi tillslut till efterrätten som var helt fantastisk, en citron fromage vilande på en spröd sockerkaka och ovanpå låg små maränger, till detta serverades en liten kula av världens godaste glass, kardemumma glass serverade på kaksmulor. Mmmmmmmm.


Det blev ett sent sänggående, ett helt underbart dygn som jag är evigt tacksam min man för.
Jag rekommenderar verkligen Hotell Tylösand, Per Gessle som äger halva hotellet har sett till att det är utsökt konst på alla väggar, mycket smakfullt.


Väl hemkomna blev det mycket pussar och kramar med vår lilla sjökapten, Juna!


Bloggskrivandet får ligga på sparlåga under dessa Torekov veckor så uppkopplingen inte är den bästa här nere.


Kram Anna

Av Anna - 15 juli 2009 23:48



Så tog hon mod till sig och släppte taget, min älskade farmor, älskad och saknad av många, tog farfars hand och lämnade detta jordeliv i går den 14/7.

Så ofantligt stark, alltid beredd med ett skratt, en stöttepelare i vått och torrt, ett rivjärn, en vän att alltid lita på.

Hon var en stor personlighet och lämnar ett stort tomrum efter sig, framför allt hos min pappa, de två betydde mycket för varandra och ett av hennes sista ord var hans namn, hos honom är mina tankar mest hela dagen.


Älskade farmor vila i frid!

Anna

Av Anna - 12 juli 2009 22:37


Det kändes underbart att få komma ut på havet.
Pappa och Katti hade bjudit med oss ut på en dagssegling. Vi blev upphämtade i Stavsnäs och skulle ut mot Sandhamn med omnejd. Pappa hade köpt en flytväst till Juna som passade alldeles utmärkt och Katti hade förberett lunch till oss alla. Vi såg verkligen fram emot denna dag. Tomas och jag packade allt kvällen innan, för redan klockan 8 skulle de hämta oss i Stavsnäs hamn.


Så vi gav oss ut på havet, vädret var underbart med sol och lite vind, 7 sekund meter, helt ok för mig som inte är van att segla.
Juna älskade att åka båt, hon var på ett strålande humör och skrattade när vinden tog tag i hennes hår och när båten guppade i vågorna, en riktig liten sjö-jungfru.

 

En ny look hon tagit till, att rynka på näsan samtidigt som hon ler?!

Tomas är ställföreträdande kapten och jag sitter brevdi och njuter av havsörnar, andra båtar, solen, härliga klippor och trevligt sällskap.


Efter en timme ringer telefonen och det är från Södersjukhuset, farmor har fått en stor hjärninfarkt och läget är allvarligt.
Vi bestämde efter ett litet familjeråd att vända båten och åka in till sjukhuset. Så det blev bara drygt 2 timmars segling, tyvärr men farmor går före.
Tyvärr har ingen förbättring skett och läget är mycket kritiskt.
I valborg som var drabbades hon av en massiv hjärtinfarkt som slog ut halva hjärtat och så nu detta...hon är 93 år och jag undrar hur mycket hon ska orka. Ofantligt tråkigt att behöva se henne såhär, hon som varit en krutgumma med humör utan dess like, kanske det Juna ärvt:)
Även om det alltid är tråkigt och sorgligt när nära och kära går bort, så kan jag inte annat än att tänka på att jag tycker att det är dags för henne att sluta upp med min älskade farfar där uppe i det blå. Det är inte längre farmor som ligger där i sjukhus sängen.
Jag viskade till henne i dag:
Älskade farmor nu tycker jag att det är dags att du träffar farfar.


Tack pappa och Katti för den korta seglatsen och jag hoppas att vi får följa med i augusti och då förhoppningsvis en längre stund.


Kram & Go natt

Anna & Juna


m,m,

Av Anna - 10 juli 2009 22:54


...och hoppas på SOL under vår semester som startar om 1 vecka.


Tomas, Juna och jag med hundar åker ner till Torekov för att vara där 1 vecka tillsammans med min kära mor och Johan. De har lovat att ta hand om Juna så att Tomas och jag får lite kvalitet tid med varandra, det behöver vi vill jag lova.

Sedan kommer våra älskade vänner Linda och Jonas med barn och vi tillbringar ännu en vecka i Torekov tillsammans med dem.
Vi älskar att rå om dem, vi har så roligt ihop och både Tomas och jag har börjat räkna dagarna tills vi får ses. Det var ett tag sedan nu och vi saknar dem.

Men vi hoppas på sol och varmt väder så att vi kan bada, åka på utflykter till Hallands väderö för att titta på sälarna, äta ute och bara mysa samt mycket mycket mer.

Jag tror bestämt att jag måste sol-dansa en del.


Nu är det natt och i morgonbitti tidigt åker vi iväg och seglar med Pappa och Katti, undra vad Juna kommer att tycka om det.

Lämnar en rapport i morgon kväll.


Natti!

Anna

Av Anna - 10 juli 2009 20:09


 


PMS, jag säger bara PMS...så idag kom den, den berömda mensen och därmed en förklaring till varför allt känts extra jobbigt.

Jag är en eldsprutande drake, en ledsen eldsprutande drake men nu vet jag att det mildras om bara ett par dagar och det känns tryggt.


Tack för era vänliga ord kära vänner, det känns så bra att ha er kloka mammor att rådfråga och lyssna till, TACK!


Kram Anna

Av Anna - 10 juli 2009 09:28


Ja, det heter så och stämmer överens fullkomligt.
Att ställa upp för sina vänner när det även går nedför, trots att man själv har det körigt, om än bara för att lyssna, det är för mig vänskap.


Med nedanstående bild vill jag tacka mitt hjärtans vänner som alltid ställer upp med tid för mig och mina funderingar.
Jag tackar er ödmjukast, ni vet vilka ni är.


Av Anna - 9 juli 2009 22:59


Jag har bestämt mig för att acceptera läget, det är jobbigt just nu och det får vara det. Jag kommer att vara mitt i det jobbiga och ska inte försöka rymma i från det eller försöka få andra att ta hand om det.

Läs tips: Att leva ett liv, inte vinna ett krig (Om acceptans). Av: Anna Kåver. Citat: " Med acceptans menas att välja att se, ha och stå ut med både den inre och den yttre verkligheten utan att fly, undvika, förvränga eller döma den och att handla utifrån denna verklighet effektivt och i riktning mot sina värderingar och mål."


Just nu längtar jag som sjutton till Torekov, dit bär det av om 1 vecka, där ska jag ta ensamma, långa promenader för att få kraft och avslappning.


Tack Anna T för dina aldrig sinande goda råd och för din erfarenhet av både barn (professionellt och privat) och sömnlöshet. Tack för dina snälla ord som fick mig att gråta en lättnadens gråt.


STOR KRAM

Anna, Junas mamma

Ovido - Quiz & Flashcards