Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Mår lite bättre nu...

Av Anna - 9 juli 2009 22:59


Jag har bestämt mig för att acceptera läget, det är jobbigt just nu och det får vara det. Jag kommer att vara mitt i det jobbiga och ska inte försöka rymma i från det eller försöka få andra att ta hand om det.

Läs tips: Att leva ett liv, inte vinna ett krig (Om acceptans). Av: Anna Kåver. Citat: " Med acceptans menas att välja att se, ha och stå ut med både den inre och den yttre verkligheten utan att fly, undvika, förvränga eller döma den och att handla utifrån denna verklighet effektivt och i riktning mot sina värderingar och mål."


Just nu längtar jag som sjutton till Torekov, dit bär det av om 1 vecka, där ska jag ta ensamma, långa promenader för att få kraft och avslappning.


Tack Anna T för dina aldrig sinande goda råd och för din erfarenhet av både barn (professionellt och privat) och sömnlöshet. Tack för dina snälla ord som fick mig att gråta en lättnadens gråt.


STOR KRAM

Anna, Junas mamma

 
 
Ingen bild

Linda

10 juli 2009 08:39

Håller med Anna ....att prata om vad man uppelver "jobbigt " gör oftast att mna "accepterar" att kunna leva med "de tillfälliga problemen" tills de löser sig .

Jag har haft ganska så få perioder med sömnlöshet ,ingen alls faktiskt med Anton MEN lilla saga hade i perioder sina tider på dygnets känsligaste timmar -natten !

När man står i dessa perioder så vill man ingeting & har heller inte orken till något ,precis som du skriver så finns det inget humör att spela på & tankarna går oftast till HUR man ska få till sömnen.

Mina tips mentalt till dig är att "bryta " tanken om sömn så fort den kommer - man gräver omedvetet så lätt ned sig i det jobbiga genom att tänka på hur föregående nätter varit & framför allt HUR KOMMANDE natt kommer bli :) Bryt dem genom att tänka på ngt positivt .

-Promenera MKT & ENSAM ! Kroppen släpper genom aktivitete lös endorifner som är välmående & upppiggande men för att detta ska ske behöver det vara snabba promenader & de ska innehålla "fri" tid från sådant som annars kan distrahera dina "EGNA" tankar -dvs hemmets sysslor & barn:)

Är det så att du ngn natt är avlöst genom Thomas så ska du ej sova i närheten av dessa 2 pärlor:) Då vaknar du ändå eller sover halvdant & irriterar dig på allt han /dom gör eller säger .Så långt i från dem som möjligt ,stäng dörrar ,lägg kudde över huvud -de fixxar det själva!

Jag vet attd et är jobbigt ,gråten är nära 6 många ggr hatr jag för att hindra mina rent ut sagt elaka tankar då tålamodet tryter ,stängt in mig själv i ett eget rum & bara gråtit -mörkt ,tyst ,ensamt & faktiskt lättande & underbart . ENSAM tid Anna till dina egna tankar ....

Tiden kommer då du komemr blicka tillbaka med mkassor av erfarenehter rikare gällande EN av Junas alla "perioder" (och även Winkas) !
Styrkekramar till DIG du underbara MAMMA !

 
Ingen bild

Linda

10 juli 2009 09:08

Glömnde skriva vilken udnerbar bild från Torekov ! Blicka frammåt till dessa veckor Anna ,egen tid ,tid för dig & thomas & även tid för er som familj. Tänk på alla fina ,roliga & njutningasfyllda minnen därifrån !

Vill också precis som Anna skrivit påminna om att man får tillåta sig att känna sig som en "sämre mamma" ,detta gör inte ett dugg! & jag tycker också att det är viktigt att man inser att man under livet faktiskt flera ggr kommer VARA en sämre mamma vissa dagar ,tillfällen ,konflikter ja det finns massor då man faktiskt känner att detta är /var inte mitt "riktiga" jag ,men det finns en anledning till det ,jag tillåter mig själv att vara en "sämre mamma /vän för jag orka ringet annat,jag lär av det & jag kommer tillbaka ännu starkare.

Stark det vet jag att du är & starkare det vet jag att du blir!
Kram igen

 
Linda

Linda

10 juli 2009 22:16

Hej Anna

Oj vad jag känner igen mej i det du skriver. Hemskt och säga det men det var skönt att läsa att det inte bara är jag som känner och tänker så. Tack för att du uttrycker det och låter oss få läsa det, det är alltid skönt att veta att man inte är ensam.

Även här är det lite sömn, en ettåring som fått för sej att sova hos mamma, och en tre åring som drömmer mycket och vill sova hos mamma. Vilket innebär att man inte sover så bra. Olga får numera sova i sin korg, annars hon haft sin plats vid mina fötter.

Ett ständigt dåligt samvete att jag inte orkar vara en supermamma, en hundägare med stora framgångar, ha ett hem i tiptop och inte glömma att vara en bra sambo. Men man får tänka att det är en övergångsperiod.

Tack även Linda och Anna T för era kloka ord, när man läse det ni skriver får man ett lugn i kroppen.

Ha det riktigt skönt här nere i skåne. Vill ni ha sällskap ngn dag eller vill komma och hälsa på oss så kan du väl slå en pling. Men njut av er ledighet tillsammans.

Många kramar från mej.

http://lindis79.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards