Juna & Jag

Alla inlägg under december 2009

Av Anna - 21 december 2009 22:35


I helgen har vi varit på Skansen med Mojka (morfar) och Katti på en jättefin julmarknad.
Jag har faktiskt aldrig varit på julmarknad där men detta är något jag kommer göra tradition av. Det var otroligt fint med härlig julstämning. Dans runt granen till levande musik, massor av julstånd med allt från sockervadd till viltkorv. Åk med häst och vagn och självklart ponnyridning till Junas stora lycka. Hon skriker rätt ut så fort hon ser en häst. Det blev ett kärt återseende mellan henne och hästen Valle. I somras när vi var på Skansen så red hon också på Valle men i går hade han en tomteluva på sig och det tyckte Juna var mycket finurligt.
Det blev karusell åkning också och en del lott-köp samt en jättegod fika på Skansen ”Gubbhyllan”. Tack snälla pappa och Katti för en jättetrevlig och mysig eftermiddag på fjärde advent.

Förra veckan fick jag lite problem när jag skulle hämta Juna på förskolan. Jag har nu i efterhand förstått att det är ett ganska vanligt problem men ändå är det något som jag inte bara kan acceptera.
Juna fullkomligt blev galen när jag sa att vi skulle åka hem och ännu värre blev hon när jag skulle klä på henne. Jag fick kämpa i 20 minuter för att få på henne alla vinterkläder och fick slutligen släpa ut en skrikandes 1½ åring till bilen. Både jag och Juna var svettiga efter den pärsen.  Hon var både arg som ett bi och ledsen som en krokodil. Hon spottade och fräste som en ilsk katt. Kvällen innan hände samma sak fast då skulle vi åka hem från mitt jobb.
Jag inser ju att detta har med att göra att hon har svårt för en del övergångar och trötthet.
Hon som så många andra barn måste förberedas på nästa aktivitet, såsom hemgång från dagis eller påklädning inför resa till dagis, uppbrytande av en lek m.m
Jag har tur som i min umgängeskrets har en mycket erfaren barnskötare, till henne kan jag komma med vilka frågor som helst och känna att jag alltid får bra och ut vecklande svar. Tack Anna Trolle för det!
I just detta fallet med Junas bryt vid hemgång från dagis så fick jag tipset, om det fortsätter, att ringa till förskolan när jag åker från jobbet så att fröknarna där kan börja förbereda Juna på att jag snart ska komma och hämta henne för att åka hem med henne. Om de har möjlighet så kan också be de att de hjälper mig med påklädningen så att hon nästan är fullt påklädd när jag kommer.

Jag vill absolut inte att detta nyuppkomna beteende ska sättas i system.

Än en gång kan jag dra paralleller till hunduppfostran, där man många gånger ligger steget före hunden för att slippa ett speciellt beteende, då avleder vi hunden så att hunden kommer på andra tankar. Får hunden utöva beteendet några gånger så blir det lätt befäst.
Jag tänker framförallt på unga hanhundar som i sin könsmognad lätt kan börja göra utfall mot andra hanhundar för att mäta sin egen styrka. Här finns det många människor som går in i kamp med hunden, vars relation ofta blir en enda maktkamp.
Det finns också duktiga hundägare som ligger steget före hunden, avleder beteendet och på det sättet undviker att skapa ett beteende som är ganska så jobbigt för hundägaren.

Jag tänker i alla fall inte acceptera att Juna bråkar så med mig när jag ska hämta henne.  Ett anfall till och jag vidtar åtgärder;)

Annars är hon solstrålen själv och idag har hon köpt julklappar till sina kompisar, så visst kan hon vara snäll:)


Nu är det dags för att krypa till kojs!

Kram Anna & Juna

Av Anna - 12 december 2009 14:00

  


Jag hade verkligen inga förhoppningar när jag och Ullis bokade kvällen för oss på Grisslinge Bistro. Detta var förra fredagen och min dag såg helt kaotisk ut så jag undrade om jag överhuvudtaget skulle orka gå ut och käka med Ullis. Det var så det hette, att vi skulle ut och äta;)

Efter att ha vabbat flera dagar denna vecka samt inte sovit en enda natt på hur länge som helst, eftersom Juna hostar konstant på nätterna, så var mitt tålamod och min ork inte direkt på topp.
Ja, ja eftersom Tomas dessutom var sen hem från jobbet så fick jag ha Juna med mig i badkaret, rakandes mina ben, plockning av ögonbryn och lackning av naglar...jag kunde riktigt känna hur det rök ur öronen på mig. Topplockspackningen for all världens väg tillslut när jag står och sminkar mig och hör Juna utbrista ett förtjust vrål utifrån hallen...jag tittar ut och ser ett enda virr varr av jackor, mössor, skor, väskor, vantar, hundkoppell och en unge som slitit av sig blöjan och står och kissar i byrålådan....................
Herregud, ge mig en flaska vin någon, NU!
Turbo speed i väg till min Och Ullis fördrink på restaurangen. Ullis med sin Cosmopolitan och jag med min Bellini, då kommer lugnet....ahhhhh underbart skönt, härligt helt helt UNDERBART!

  


Äta ja det gjorde vi MEN sedan vart vi tillsagda att kommar till dansgolvet annars skulle vi bäras ner, så sagt och gjort det bar av ner till dansgolvet och där var vi kungar. Tjoho, vi dansade tills benen värkte ochlev uppbjudna hela tiden:) Så fantastiskt kul och helt plötsligt var klockan 1 och stället stängde...tråkigt men men...det här måste göras om snart!

Tack Vännen för en helmysig kväll fylld med skratt, mat, vin, rörda tårar, pussar och kramar!

Anna



Av Anna - 5 december 2009 12:52


  


På julmarknaden förra söndagen fick Juna syn på hästarna som var där för att barnen skulle kunna få köpa sig en liten ridtur.
Juna red i somras på skansen på ett liten shetlandsponny, de här hästarna var större så vi trodde inte att hon skulle våga. Men jodå, bestämd som hon är så skulle hon rida trots att hon inte ens når ner till sadelkanten och definitivt inte till stigbyglarna:D
Juna fick rid på hästen "Katla" även kallad "Pudding" och hon njöt av ridturen. Vi kan riktigt se hur hon trivs där på hästryggen.
När vi kom tillbaka och Juna skulle sitta av bröt hon ihop och vi frågade om hon ville klappa hästen, NEJ, skrek Juna, RIDA hon ville rida MER. Så vi köpte en biljett till hon satt upp på en annan häst.

  

Det är så roligt att se henne på hästryggen, så orädd och så nyfiken och framförallt nöjd;)
Men sedan var det bra och Juna blev faktiskt nöjd, så vi slapp springa efter hästar med Juna på ryggen resten av eftermiddagen;)


Julen är antågande och nästa helg bär det nog av in till stan med Morfar & Katti för att kolla NK.s julskyltning samt gamlastans julmarknad.
Lite smått har jag börjat fundera över Junas önskelista och har kommit fram till en trehjuling, en batteridriven gående leksakshund, så Winka slipper känna sig så plågad.
Winka stackarna får finna sig i att Juna trär av och på koppell och halsband för att trava omkring hemma men kul har dem även om Winka alltid tröttnar fortare än Juna, därav den batteridrivna hunden på önskelistan;)

Nu ska jag försöka jobba lite innan jag somnar, var nämligen ute i går med Ullis och det var suuuperkul med mycket vin och dans.


Kram Anna

Ovido - Quiz & Flashcards