Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2008

Mamma med SENDRAG

Av Anna - 19 oktober 2008 21:16

Vilken höstdag, vi har fått mycket gjort. Klippt gräset, tagit in pelagonerna, plockat hundskit, klippt äppelträd, tagit in utemöbler, tagit fram vinterlyktor, fyllt på fågelfrön i småfåglarnas lilla matbar m.m
För att anknyta till överskriften då…
Vi var på en mycket trevlig middag hos min mamma och styvfar i går, vi blev sena hem, därav inget bloggande i går kväll. Vi var hemma runt 22:30 vilket jag trodde skulle bli en ren pers för Juna men hon var faktiskt ok hela kvällen, sov eftermiddags lur där i deras säng i 2 timmar. Hemresan gick bra och natten gick bra för Tomas och Juna, själv sov jag hos hundarna, till Baxnas förtjusning. Jag kände att jag behövde en natt utan Junas serenad och det fick jag ju då inte, det är väldigt lyhört hos oss så hon lyckades väcka mig i alla fall men jag slapp i alla fall gå upp tidigt och värma välling.
Till följd av den sena hemkomsten så vaknade en liten ”Diktator” i morse, full av liv och full av åsikter, bestämda sådana också.
Hmmm…jag kliar mig många gånger i skallen, hon är 5 månader och redan en liten ettermyra, jag undrar vart det ska sluta. Till råga på allt så frågade jag min mamma hur jag var som barn och jag var väldigt snäll, lugn och mycket blyg. Ja, skratta ni men jag var faktiskt det. Med facit i hand då, så undrar jag hur sjutton min lilla dotter kommer att bli?!
Jag försöker intala mig själv att ha humör är bra, det ger skinn på näsan och få sätter sig på en och visst är det så men hur klarar jag av att uppfostra en liten ”Diktator”?! ;-)
Uppfostran ja, läste i ”vi föräldrar” att barn uppfostran börjar redan i mammas mage.
Några bekanta i Australien har en teori att inte börja uppfostra sin son innan 3 års åldern, han är 2 i dag och har hittills inte haft några gränser.
Jag ska inte uttala mig om vad som är rätt eller fel men jag själv uppfostrar redan Juna och hon förstår mycket bra när jag säger till, hon lyssnar av mitt röstläge, tittar mig i ögonen och oftast så slutar hon med det hon gör.

Ja, just det överskriften, eftersom hela dagen utvecklades till rena rama klagosången från Junas sida, pga. av trötthet förstås från gårdagen, så fick jag ta på mig joker-tratten och spela apa hela dagen. Jag intalar mig själv att har man småbarn som är som Juna så slipper man gå på gym för att komma i form;-) Jag fick slita så svetten rann och värst var när ”Diktatorn ” skulle äta lunch, då var jag tvungen att stå upp och hoppa, skaka på huvudet, sträcka ut tungan samtidigt som jag sjöng:

nami nami nami nami nami nami nami, gotti gotti gotti gotti gott gott i li gott gott.
Då, pang sa det i nacken och ett sendrag utan dess like total förlamade mig för några sekunder, samtidigt som Juna fullkomligt gav upp. Med ena armen hängandes efter sidan (den sidan sendraget satt på) och en arg bebis under andra armen och en nappflaska i munnen travade jag med bestämda steg in i sovrummet. Det blev välling-lunch för en besegrad ”Diktator”, det borde jag förstått redan när jag såg att klockan gått över hennes mattid.
Nöjd med varm välling i magen somnade monstret och jag kunde ta hand om sendraget.

Hon sov många timmar och var på ett strålande humör när hon vaknade, i det vackra höstvädret tog vi några fina bilder på min STORA KÄRLEK

JUNA MALVA GEWALT


Juna skrattar när Pinglan nosar henne på huvudet


Juna ler åt pappa


Juna och linslusen Maya


Maya ser riktigt stor ut brevid Juna, veta ska man ju då att Maya bara väger 3.7 kg och Juna snart 8 kg :-)
Mina små chocklad-praliner.



I kväll tänker jag på en liten pojke som måste vara utan sin mamma många veckor framöver, hon är på behandlingshem för alkoholister.
Jag hoppas och ber att han inte kommer att känna sig övergiven, att han trots allt finner ro och harmoni hos de han bor hos. Lilla, lilla Johan, vilken tuff start. Tvivla aldrig på att du är älskad, för det vet jag att du är!



 Dags att intaga ryggläge i soffan, Go natt! 

Anna & Juna


































 
 
Frida & Jeppson

Frida & Jeppson

20 oktober 2008 07:23

Wow, vilken blogg!!! Superkul att kunna följa era bravader på Värmdö.
Jag ler igenkännande när jag läser om tidiga morgonserenader och diktatorfasoner.... Shit pommes frites vad trött man är!
Å det där hormoner har tagit slut för lääääängesen. *suck*
Imorse började vår dag kl 04:20. *piiiiiip*
Det är tur att han är så förbaskat gullig ;-)

Nu sitter han här under skrivbordet och river i papperskorgen....Gullungen!

Lilla Juna Malva Gewalt är verkligen helt bedårande!

Hur har du det denna vecka? Fika...?

Hälsningar Frida & Jeppe

http://www.deveritas.se

 
Gösta & Märta

Gösta & Märta

20 oktober 2008 10:30

Vilka jättefina bilder på dig Juna! Vi hade velat vara där och haft kul med dig bland alla löven.

Tala om för din mamma att hon kan sätta sig ner och ta det lugnt när du ska äta- en diktator äter ändå när man vill så det spelar ingen roll om mammam spelar apa och till råge på allt får sendrag- att hon dessutom inte fattar att du är trött, vad säger man? vår mamma verkar också trögfattad ibland så vi får verkligen visa vart skåpet ska stå och då har hon mage att bli arg- en del mammor är svårdresserade men vi är två så vi har lyckats ganska bra :-)

Vi hoppar in här snart igen, stora kramar från Gösta & Märta

http://www.simplesite.com/trolle

 
Anna Trolle

Anna Trolle

20 oktober 2008 11:24

Hej

Vet du, mammor har lätt för att glömma vilka monster dom haft så det där med att du var så lätt, snäll och blyg tycker jag att vi tar med en nypa salt, precis så sa min mamma också men jag börjar undra om det inte är så att minnet sviker lite och man bara kommer ihåg det som var bra ha! ha! vilken himla tur! Fast å andra sidan-är det inte så att allt det mindre bra kommer från pappan? **skrattar**

http://www.simplesite.com/trolle

 
Linda

Linda

21 oktober 2008 11:41

Hej

Vad roligt att ni oxå har en blogg och att vi kan följa er vardag.
Jag började oxå blogga av samma anledning som du. Jag har en syster som bor i Turkiet och bror som pluggar i Holland, så de träffar inte sina syskonbarn så ofta. Men nu kan de följa oss och vi dem för de har blogg i sin tur.

Här hemma har vi en liten diktator i form av en treåring, hon tror att hon kan bestämma allt, men hon har börjat komma underfund med att hennes mor är envis som synden.

Många kramar från Linda med Familj

http://lindis79.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards