Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2008

Urskitet äppelskrutt

Av Anna - 16 oktober 2008 21:44

Det är precis så jag, mamma till Juna, känner mig idag.
Allt som skulle göras i dag under Junas lunch-napp och eftermiddags-napp har helt lagts på is, jag orkar inte. Helt flegmatisk har jag suttit och surfat, druckit te-kopp efter te-kopp och bara varit slö.
Vart tog alla energi vägen, jo det ska jag berätta…
Sista vällingsflaskan för dygnet klockan 12, somnade som stockar alla 3 (Tomas, jag och Juna). 4:30 någon skriker förtjusande över att ha hittat stortån (för femhundrade gången) i mörkret. Tilläggas bör att det var inte jag eller Tomas;-)
Skriken byts ut mot högljudda monologer, strax intill decibel gränsen för vad en människas öra klarar av. Helt plötsligt som från igenstans när jag ligger där med kudden över huvudet för att stänga oljudet ute, hörs ett skallrande, som från en jätteskallra, jag sätter mig käpprak upp i sängen och ser att Juna fått tag i mobilen som hänger ovanför hennes säng. Med all kraft svingar hon hela mobilen gång på gång mot väggen, det skallrar och brakar och kraschar men hon är helnöjd.
Hon får syn på mig i mörkret och LER ett stort brett leende som säger:
- äntligen mamma!
Sträng som jag är så ler jag inte tillbaka, för det är faktiskt inte morgon än och JAG VILL SOVA, det enda jag vill göra är att få sova. Snälla rara någon kan jag få sova en endaste hel natt, snälla, snälla, snälla. Ber jag samtidigt som jag byter kissblöjan i mörkret, efter konstens alla regler, för att ”Lilla Diktatorn” inte ska bli pigg av ljuset.
Sedan blir det tvångs nappning, hon spottar och fräser, nappen den flyger all världens kos och min arm håller på att brytas av mellan spjälorna i spjälsängen. Hon spottar ut och jag trycker in, hon spottar ut och jag trycker in, så håller vi på ett bra tag tills jag ger upp, vänder ryggen mot hennes säng och tänker:
- jag skiter i det, jag skiter fullständigt i det, nu ska jag sova och dessutom är det tur att jag inte är lika tjock som Donna i ”Generation Fettma”, för då skulle jag inte fått in armen mellan spjälorna…undra hur hon gjorde?! Hon strävade efter att bli USA:s fetaste kvinna, jamen där ligger jag i alla fall i lä...förnöjsamt försöker jag med de positiva tankarna ;-) ignorera Junas högljudda monolog. Jag slumrar till men vaknar av att hon gråter, då ger jag upp. Hon lyfts bestämt över till min och Tomas säng för att tvångs-sova men damen är nu hungrig av allt ståhej så det är bara att gå upp och värma välling mer minns jag inte. Hur vi till sist somnade och när Tomas steg upp för att gå till jobbet har totalt raderats ut.

Det där berömda hormonet som gör att vi nyblivna mammor är pigga fram till ca: 3-4 månader efter förlossningen, vart tog det vägen, det tog helt sonika slut, kan man få köpa det på burk någonstans ifrån. Gärna också någon läcker peruk för nu faller hela kalufsen i handfatet varje gång jag borstar mig. Så har ni något till salu av ovanstående, tveka inte, RING med det samma;-)


Och så en bild på anledningen till de nattliga serenaderna

Nu är det snart läggdags igen men innan det så vill jag visa en 2 timmars färsk bild på min prinsessa, alldeles nyklippt. Ja det är inte bara mammans hår som faller, Junas blir glesare och glesare och därför åkte saxen fram i kväll efter kvällsbadet.


Söt va?! Hon börjar bli ljushårig också, precis som sin mamma;-)


Nu ska jag smyga in och snusa lite på ren bebis innan det återigen är dags för nappflask-diskning och en varm kopp te.

Just det höll på att glömma, kvällens tankar går till Ullis och Stefans dotter Jennifer som idag sa till sin pappa:
-Pefan, jag älskar dig!
Hur gulligt är inte det....


Kram och Go natt
Anna & Juna















































 
 
Ingen bild

Linda med hela familjen :)

17 oktober 2008 10:14

NEJMEN vilken fin blogg !! Här kommer vi sitta ,framförallt då Saga hela dagarna....

Så långt borta men ändå genom dina berättesler så nära. Känner igen varenda känsla.Dagarna äts upp av att "endast" bara "ta hand om " en sådan liten varelse ...
MEN trots detta så vill jag påminna dig om att NJUTA av att bara vara ,sova då Juna sover ,mysa & vara ute mkt i de fina höstdagarna!Det är detta ledigheten ska vara till för...

TRO mig tiden kommer då du kommer längta tillbaka till dessa dagar då du inte fick ngt gjort :)
Var rädda om er ,det finns bara en av er!
Kramar från oss alla här nere i Säffle

 
"Anna"n mamma

"Anna"n mamma

17 oktober 2008 12:04

Så fin hon blev (eller rättare sagt- ännu finare) när baby-håret börjar falla....hmmm min Märta hade aldrig det "problemet" då hon fick heta skalle-per det första ÅRET- kanske inte så kul och då hon till slut fick sina första fjun så klipptes det snabbt bort och när det växte ut igen så envisades mamma med att dra åt dom stackars hårstråna i en tofs så att kinderna nästan åkte med- det är inte lätt att vara en liten tjej!

Hormonet ja, pigg första månaden och sen är det som att chocken lagt sig och man får dubbelt tillbaka- i trötthet....eller kan det vara så att den lilla goa, söta bebisen har förstått att hon är en egen liten varelse som facktikst har en hel del att säga och bestämma ha! ha! inte lik sin mamma för intet säger jag bara.....kan riktigt se dig framför mig mitt i natten, just då känner man verkligen att tiden står stilla men jag lovar dig- hux flux kommer du att skratta gott åt även detta...det är då det finns risk för att det kommer en till :-)

Kram & Puss till gull-ungen och kram till en jättebra mamma!

http://www.simplesite.com/trolle

 
Ingen bild

Linda & Saga

17 oktober 2008 12:09

MEN ÅÅÅÅ vilken fin blogg! Äntligen kan vi få en inblick & vara er nära på detta vis nästan varje dag :)Här kommer vi spendera många timmar .....

Saga tycker Juna är världens sötaste & undrar om vi kan skaffa en sådan:) Problemet är att Saga vill ha en Juna & det KAN JU bli svårare .

Känner igen varenda känsla du upplever just nu Anna ....
MEn om en tid komemr du blicka tillbaka & vara glad över att du fick så "lite" gjort under din mamma ledighet & att du "bara" hann med att "vara" mamma till lilla Juna.Det är just detta ledigheten går ut på-att få bara vara & vara nära ,leva i nuet & INTE planera eller tänka på allt & alla andras behov-nu är det ditt & junas som är viktigt & man får vara EGO :)
Var rädda om er -det finns bara en av er!
Kramar till er båda favvotjejer:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards