Juna & Jag

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av Anna - 7 mars 2010 22:14


Jag vill verkligen inte att det ska vara måndag i morgon, vill fortsätta vara med Tomas och Juna hela dagarna. I morgon är det fem hela arbetsdar till nästa helg, puh.
Får nog ordna med en date med mannen på onsdag eller nått för att orka med. God mat, vin och mys.


Vädret i helgen har varit oslagbart och precis som Malin skrev i sin blogg så kände jag att jag för första gången på mycket länge hade för mycket kläder på mig när jag var ute på långis med dogsen.
Vi har verkligen tagit till vara på vädret och solen i helgen. Vi har åkt pulka, matat fåglar, setat ute och ätit frukt och mackor.
Tänk vi har så mycket snö på vår tomt att hundarna numer bara tar ett kliv över staketet och ut på gatan och där kan man antingen uppvakta andra hundar som går förbi eller skälla och bete sig illa.


Men vad jag längtar efter våren nu, det finns inget bättre än vår på egen tomt. Jag brukar strosa runt på tomten och titta på alla vårtecken, det ger en otrolig harmonisk känsla i hela kroppen. Och att sedan kunna sätta sig i lä någonstans på tomten i solen med en te-kopp av modell större, helt underbart.  Första grillningen på verandan, är också en höjdpunkt. Och doften när linolja tränger in i veranda möblerna, är sommar för mig.
Och när de första fågelungarna kläcks i holkarna på tomten och de där ljuva fågelunge lätena  studsar mellan träden…mmmm.


Det är ett tag kvar och först måste all denna snö smälta, ja det lär inte bli några problem att fylla dammen med vatten i år;)

Juna är nu fullvaccinerad mot svininfluensan och det känns bra då influensan fortfarande finns omkring oss, fast det verkar inte folk tro för de vaccinerar inte sina barn en andra gång. Helt galet och meningslöst att bara vaccinera de 1 gång. Enligt BVC så har både de och smittskyddsläkarna gått ut med vikten av att vaccinera klart sina barn men trots det så är det bara ett fåtal som gör det. Dumma föräldrar som tror att svininfluensan är borta för att det inte är första sides nyheter i kvällstidningarna längre. Att det sedan förespås att det kommer att komma en ännu värre våg av svininfluensan till våren eller tidig höst verkar inte bekymra dessa föräldrar.
Juna fick fler biverkningar denna gång. Förra gången fick hon bara lite feber, denna gång fick hon, kräkningar, feber och diarée men är nu ok och ska förhoppningsvis klara av förskolan i morgon.


Hon pratar och pratar nu och ofta så pratar hon om barnen på förskolan om sina kompisar men också om någon som bits. När jag frågar om hon blivit biten så svarar hon ja och när jag frågar var så säger hon i tårna och i munnen;) Ja, någon sanning kanske det ligger i det men vad, det vete sjutton. Jag har i alla fall påtalat det för personalen.
Samtidigt nu så är hon väldigt mycket för att jag ska följa med hela tiden. Jag ska följa med till förskolan, till Mojka & Katti till Mojmoj och Oa. Hon verkar just nu ha lite separations ångest, lill-snuttan. Det är väl därför också jag känner att jag vill vara med vår lilla familj mycket.
Det är så mysigt när vi alla 3 kryper ner i Junas säng och läser böcker och när vi sjunger och dansar ihop. Kvalitet, underbar kvalitet!

Nu är det dags för Tomas och mig att krypa till kojs.
Natti natti

Ovido - Quiz & Flashcards