Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Stolt mamma

Av Anna - 28 januari 2009 22:25


Ja herregud, jag kan inte begripa vart tiden tar vägen sedan Juna kom till världen.
De lugna stunderna är få och det är järnet som gäller nästan jämt, speciellt sedan ”the princess” började krypa, ställa sig samt gå längs bord och bokhyllor.
Att få sitta och dricka sitt morgon te i lugn och ro är ett minne blott men vad gör det när man har världens gulligaste dotter runt omkring sig i 180 knyck;-)

I söndags åkte vi för att fira Kevins 4 års dag, Madde och Stefans son, han hade visserligen redan firat sin födelsedag men vi var sjuka då. Så i söndags bar det av till södertälje och Junas första firande av en polare;-)
Polare och polare, de hade mycket olika åsikter om hur man bygger en tågbana samt om vad man gör med rälsen. Kevin uppskattade inte Junas syn på hans tågräls:
-Mamma, hon suger ju på sakerna, Mamma!
Ja, istället för att bygga en bana för tåget så fungerade rälsen utmärkt till slickepott, tyckte Juna och lät sig väl smakas.

 

 

Vi  blev riktigt bortskämda med god mat och trevligt sällskap…Juna somnade som en stock i bilen hem.

I måndags var Juna på sin 8 månaders kontroll, där det konstaterades att hon är mycket tidig. Hon har en väl utvecklad motorik, då hon kryper med full fart, reser sig upp mot saker, går längs sakerna, hoppar förtjust upprätt med bara en hand som stöd på något samt står ibland utan att hålla i sig. Hon vinkar , säger mamma och pappa och pekar på lampan.
Det var så lustigt när jag var där och jag och Ute (barnsjuksköterskan) pratade om Juna så helt plötsligt sa jag:
-Jag måste bara få säga att hon är helt underbar, så enkel, positiv, glad, öppen, nyfiken och social och jag är så otroligt tacksam över henne.
-Vad roligt att höra, säger Ute.

Efteråt tänkte jag på om det lät som om jag skröt men jag tror inte det och om det gjorde det vad gör det i såna fall, jag tycker ju så;-)

Hon är faktiskt helt otroligt okomplicerad just nu, hon äter vart hon än är, hon somnar i min famn vart vi än är om hon är trött, hon älskar andra människor och barn och hon är mycket nyfiken, allt detta gör att hon är otroligt lätt att ha att göra med. Jag tycker hon verkar vara ett mycket tryggt barn. Det kan säkert ändras beroende på vilke utvecklingsperioder hon hamnar i men jag hoppas att hon kommer att ha kvar denna grundtrygghet som jag ser att hon har.

I morse tex. försov vi oss, vi skulle vara på BVC hos dietisten klockan 9:00. Vanligtvis har vi precis klivit ur sängen vi den tidpunkten. Jag vaknade 8:00 och insåg att det skulle vara lättast om jag hann göra mig i ordning för att sedan klar väcka Juna och bara köra på. Sagt och gjort, full speed kan jag säga och frukost vem hann med det?! Jag värmde en vällingflaska som jag gav henne under färden till BVC. Trots denna morgonstress så var hon på ett strålande humör när vi kom till BVC…själv förbannade jag mig själv och min morgontrötthet hela vägen till BVC.

I kväll lägger jag ut en bild på min gammelhund som är en ängel nu, älskade Inez, hon adopterade Maya som 9 veckors valp, de sov ihop jämt.

Natti Natti
Puss & Kram
Anna & Juna


 
 
Anna, Gösta & Märta

Anna, Gösta & Märta

29 januari 2009 07:20

Oj, oj det här blir svårt att förklara för Gösta- att Juna leker med en annan "stor" kille istället.....hmmm nu måste nog Juna med mamma komma till oss ganska så snart och då kanske vi ska plocka undan tågbanan med risk för fuktskador, kanske hon är sugen på lite duplo eller leksakshästar istället?-ombyte förnöjer sägs det ju.

Vad härligt det låter att Juna är så nöjd och belåten, inte så konstigt med tanke på hennes raketutveckling framåt både vad det gäller att kunna ta sig framåt, hantera rörelser och kommunicera- wow vilken känsla det måste vara- jag kan!

Du skryter verkligen inte- du låter precis som en kärleksfull mamma ska göra och lilla "Plupp" är ju helt bedårande när hon på jobbet sitter i ditt knä och viftar med ena benet, plirar med ögonen,pratar och skrattar, äter som en häst för att plötsligt slå igen "gluggarna" och sova sött- vilken drömbebis!

Kramar från oss

Känslig som jag är kunde jag knappt titta på de fina bilden på Inez OCH Maya uatn att få tårar i ögonen- vilken hund.....vilken fantastisk hund.


http://www.simplesite.com/trolle

 
Ingen bild

Linda

29 januari 2009 19:01

ÅÅÅÅ va fina bilder ,så söt hon är ! man kan faktiskt riktigt se på Juna det du beskriver.Hon ser så uppmärksam ,Vuxen & klok ut för sin ålder!

Skyt eller inte ....spelar ingen roll ORDEN räcker inte till gällande de känslor man har till sina barn. SKRYT om henne hela livet -hon är ju DIN:)
Kraaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards