Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 18 december 2008

Varulvsunge

Av Anna - 18 december 2008 12:48


Jippi, äntligen är beviset på att vi har en varulvsunge påväg upp...en TAND kan skymtas i underkäken, redo att spräcka skinnet;-)
Så hon är alltså inte tandlös, vilken lättnad, hela vår mammagrupps barn, Junas polare, har fått en bissing här och en annan där.
Snart kommer varulvsungen huggas ordentligt, då lär kanske även hon, precis som Ella (rottweiler) få gå med munkorg ute. För detta är en unge med stor skärpa, dessutom något kvarstående;-)

Skämt å sido, jag har inte känt någon stress över detta med avsaknade tänder men det är kul när de kommer. Av någon anledning så kände jag för att ställa till med ett litet tandkalas eller liknande. Vi får se vad vi hittar på i kväll, varulvspappan och jag kanske äter lite räkor.
I allafall är det skönt att ha fått svar på varför älsklingen har varit lite lös i magen och varm, pga, de vackraste små riskorn man kan tänka sig.

Krypet går stadigt framåt, nu kryper Juna runt i hela vardagsrummet, fortfarande lite sakta men hon vågar sig nu från sin filt och kryper på det hala golvet. Kastar själv leksaker som hon sedan kryper efter.
Hon sysselsätter sig själv på ett helt annat sätt, eftersom hon är rörlig så tar hon sig fram till det hon vill ha och jag slipper sitta med henne på golvet för jämnan och leka.
Vilken härlig tid...det händer så mycket med mitt lilla troll.


Nu till lite allvar, läste om överaktiva barn i vårt samhälle och att vi tyvärr nog gör barnen sådana.
Det ska göras så mycket med de, det är babyyoga, babysim, babycafér, babyträffar m.m listan kan göras mycket längre. Vi sysselsätter våra barn hela tiden och man har nu kommit fram till att detta skapar överaktiva barn som har svårt att koppla av.
MEN VAD KONSTIGT...vi som har hundar tror jag listat ut detta för länge sedan för det går hand i hand. Att lära valpar att koppla av är det första vi lär de och sakta men säkert introduceras valpen/unghunden i arbete.

Nu så är det dags för lunch och sedan ska jag se om jag kan fotografera risgrynet så att bildbevis kan läggas ut;-)


Anna & Juna

 
 
Anna, Gösta & Märta

Anna, Gösta & Märta

18 december 2008 18:16

GRATTIS till första tanden Juna, äntligen kan din nära och kära få känna på ett riktigt "hugg" :-)

Håller verkligen med om detta med överaktiva barn, barn behöver ta det lugnt och inte ha så mkt intryck som hjärnan inte klarar av att bearbeta. Usch jag är verkligen kluven även till alla dessa stora barngrupper på förskolan- hela dagar går för barnen (speciellt för de små) till att hitta sin roll i gruppen bland alla dessa barn och vuxna som passerar under en dag, inte lätt att vara barn idag....

Frisk luft och skogen som lekplats där fantasin och sinnen används på ett naturligt sätt tror jag räcker långa vägar för både små och stora barn, dessutom så mysigt att ha med varm choklad och smörgås...

Kram från oss// Anna, Gösta & Märta

http://www.simplesite.com/trolle

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards