Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 21 februari 2009

Anna-tid...

Av Anna - 21 februari 2009 23:36


...inte bara mamma tid.
Köpes
Några minuter, kanske tom. någon timme Anna-tid.
Sån där tid när man kan dricka en kopp te i lugnan ro eller sån där tid då man kan såga spårapporter, tid att bara göra det man vill själv. Att bara få vara ANNA för en kort stund.

Jag vill understryka detta med att jag inte vill vara utan min älskade Juna för allt i världen men ibland vill jag få andas och bara vara för att bli en ännu bättre mamma när jag gjort det.
Till saken hör att Juna just nu befinner sig i en period då hon helst vill äta på mig, vilket hon också gör. Hon biter mig, bara mig, hårt och mjukt på samma gång. När hon pussar mig så slickar hon mig över hela ansiktet, lite blött men sååå mysigt.
Hon följer verkligen "skolboken" om barns utveckling...där står det att barn i hennes ålder kan visa sin kärlek till sin mamma just på detta sätt genom att bitas och att separation i denna ålder kan vara jobbig och det är det för Juna. Inte ens hemma hos mormor duger det att vara men faktum är att det går bättre för prinsessan när någon passar henne här hemma hos oss.

Maten har också blivit ett litet kapitel för sig, att äta är inte lika viktigt längre, det finns annat att sysselsätta sig med, tycker Juna.
I morgon ska jag ställa upp hennes gå-vagn hon går nu längs bord och med stolar framför sig så jag tänkte att det nog är lämpligt nu.
I morgon bär det också av till Ikea för inhandling av lite barnsäkra ateraljer och faktiskt också garderober.


Jag avlsutar denna nattliga text med ett par bilder på Juna som hennes kompis, Tuva, hennes mamma tagit, hon heter Camilla Hoff:


I veckan som kommer tänkte Juna presentera sina kompisar här på bloggen, så att min bror också kan få se hennes underbara polare.


Nu ska jag in och tjuv-snusa på min älskade dotter innan jag kryper ner i sängen.


Puss & Kram
Anna & Juna

 
 
Anna, Gösta och Märta

Anna, Gösta och Märta

23 februari 2009 07:22

Ja, jag kan inte annat än att le när jag läser dina rader, t.o.m att vika tvätt var riktigt skönt och avkopplande då jag var mammaledig och Rickard hade barnen, aldrig hade det väl vart så trevligt att gå ner i mörka källaren och vika tvätt en stund- alldeles själv utan att någon sötnos ropade på mig eller drog mig i byxbenen eller var på väg att göra något dom inte fick. Sedan när jag åkte hemifrån och tränade hund på "mina" kvällar så riktigt pirrade det i magen att få smyga in i barnens rum när dom sov för att få snusa lite på dom och vips så hade man tankat nya krafter.

Ändå fast det är helt naturligt och sunt att vi behöver vuxen-stunder så är det som om vi, speciellt mammor ändå måste försvara detta- "jag älskar mina barn och tycker sååå mkt om att vara med dom men ibland bla bla bla (hör aldrig pappor säga så)..... Det SÅKLART vi gör och det är två helt olika saker- vi älskar väl inte våra barn mindre för att vi tycker det är skönt att vara utan dom ibland men DÄREMOT uppskattar man säkert det man har hemma om man ibland är borta från familjen ibland och tar man hand om sig själv så gagnar det alla och dessutom tror jag att det är toppen för pappor att vara hemma med sina barn utan oss mammor (kanske skönt att slippa oss t.o.m :-)

Vilka underbara bilder du har på bloggen

Kram från oss

http://www.simlesite.com/trolle

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards