Juna & Jag

Alla inlägg den 25 februari 2009

Av Anna - 25 februari 2009 22:57


Ja, med gå-vagn går hon nu.
I dag tog jag fram hennes gå-vagn som hon fick i julas. Jag har faktiskt inte ens packat upp den ur emballaget just för att jag inte velat att Juna ska börja gå än. Jag har tyckt att det varit för tidigt för henne. Det var nämligen hemskt när hon för några månader sedan började resa sig upp (mycket tidigt enl. BVC) och inte ha motoriken till att riktigt stå. Hon ramlade jämt…
Så jag har medvetet låtit vagnen stå åt sidan. Junas personlighet är nämligen att prova på att klättra på allt som går. Hon river ner blöjpaket för att ställa sig på de och nå upp till skötbordet för att där riva ner det som går. Hon klättrar upp på hundburarna för att nå deras ben som ligger ovanpå. De får hon ner och sätter sig förnöjsamt på golvet och gnager på dem.
Gå-vagnen ja, jag trodde att det skulle vara tvunget att ske en mjuk tillvänjning men jag borde känt min dotter bättre. Så fort jag ställt den på golvet grabbar Juna tag i handtaget och drar i väg. Som en virvelvind springer hon i väg. Jag tror inte mina ögon, hennes ben går som små trumpinnar och slutligen efter några meter  strandar hon på sina knän. Jag skrattar så att jag nästan kissar på mig.
(Ja, jag vet knipövningar, jag ska.)
Juna hon ser lite häpen ut men när hon ser mig skratta så skrattar hon också.
Kvällen kommer och gå-stolen praktiseras fler gånger men nu med bromsen något åt skruvad. Nu går det inte riktigt lika fort men tillräckligt för att Junas små ben får jobba.

Galenpanna...

Efter ett par veckor med välling som första föda har Juna nu äntligen gått tillbaka till sitt matglada jag. I kväll åt hon makaroner med kalvfrikadeller…mumsfilibaba. Juna älskar kalvfrikadeller och hon ska äta de helt själv, även makaronerna får hon numer ner själv. Hon är så söt där hon sitter och pillar.
Hundarna måste däremot vara förvisade till sina rum för annars visar Juna sin otroliga givmildhet och delar glatt på portionen med de fyrbenta. En till Juna en till hundarna.

Nu är timmen återigen sen och jag ska försöka att inte sitta uppe för länge men det är sååå mycket jag vill göra när kvällen kommer och prinsessan lagt sig.

Sov gott allesammans!

Kram Anna & Juna
 


Ovido - Quiz & Flashcards