Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 12 juni 2009

Andras ungar

Av Anna - 12 juni 2009 21:18


Hemma hos oss under taket hade vi andras ungar boende, nämligen fågelungar.
Mamman och pappan blev mycket oroliga när Tomas och min pappa rev taket och blottade deras fina bo, alldeles isolerat med fin grön mossa.
Tom. jag klättrade upp på taket för att titta på de små vackra sakerna och fotografera.
Börje (Junas farfar) byggde en holk som vi la ungarna i och som vi sedan spikade upp på husväggen inte alltför långt bort från där de bodde.
Vi var mycket osäkra på om deras föräldrar skulle hitta de igen, eftersom vi flyttat på dem. Och när de väl hittat dem så oroade vi oss för att de skulle misstycka om den nya isoleringen, nämligen rottweilerpäls. Men de köpte läget och det dröjde inte länge förrän de kom med mer mossa och massa mat till sina 4 små ungar.


Här bryter Tomas upp taket över fågelboet.


Och här de 4 små liven...undrandes vad som står på.


Och här i sin nya holk.

Här är mammans första möte med den nya holken, hon är ganska försiktig påväg in.

Såhär såg vårt hus ut för några dagar sedan.


Och vårt gamla vardagsrum/matrum.


Ja, det var alles, slutet gott allting gott.

Kram Anna & Juna


 
 
Anna Trolle

Anna" title="http://bloggagratis.se]Anna" target="_blank">bloggagratis.se]Anna Trolle

12 juni 2009 23:28

Vilka små sötnosar, vilken tur att ni byggde ett nytt hem, mamma och pappa-fågel är er nog evigt tacksamma och vilket lyxigt hem dom fick, bytte upp sig minsann och bor numer inte på vinden utan i tjusig etage-våning!

http://www.trollfamiljen. bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åsa R

16 juni 2009 12:47

Men hur söta var inte dem! Även vi som bor i hyreslägenhet får vara värdar för fågelbon. Lite överallt i vårt område har småfåglar bon under taket. T.o.m vi har fåglar på vårt balkongtak. Inte småfåglar dock… Nej, vi har stora duvor som landar med ett brak på plåten. Dom har byggt sitt bo av små grenar och pinnar varav hälften har ramlat ner på vår balkong. Jag bara väntar på att dem ska komma ner och picka på jordgubbarna i våra balkonglådor.

Mikaela och Wille tyckte det var jättekul sist och tjatar om att ”vi vill åka till Anna”

Kram Åsa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards