Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 12 september 2009

Ensam natt

Av Anna - 12 september 2009 00:06


Här sitter jag ensam i natten, bara snusningar från hundarna hörs.
Egentligen borde jag ligga och sussa i sängen nu, jag ska jobba i morgon men jag fastnade här i bloggen med nya färger, stilar m.m


Bloggandet har fått ligga på is ett litet tag dels för att tiden har varit en ständig bristvara med inskolning på Junas förskola, arbete, hundar och förkylningar. Vi är inne på vår tredje förkylningsinfektion, pust, denna förskola är en riktig smittokälla. Nu är halva förskolan hemma för vinterkräksjukan också, jag bara väntar på det. Nått positivt med det är att jag kanske då tappar matlusten och går ner några kilon.Skrattande
Jag känner mig fläbbig, otränad och tjock med dåliga mag och rygg muskler. Gråter


Jag har egentligen massor att berätta/skriva om men timmen är sen och jag kommer i natt endast beröra ämnet barn, tid och intresse. Dvs. vardagen/livet som är runt omkring oss när vi står i duschen, äter frukost, går till jobbet, lämnar över våra barn till förskolan m.m
Något som slagit mig den sista tiden är hur många barnfamiljer som bara är, inte ger barnen kvalitetstid och inte kvantitetstid heller, ett citat ur boken lyckliga barn:
" För att få kvalitet i relationen krävs att man finns där och tillbringar tid tillsammans. Det vill säga kvantitetstid är kvalitetstid. Det behövs TID för att fostra våra barn till trygga och harmoniska personer så att de själva mår bra men även så att de får andra att må bra."
Det slår mig ofta att för mig är det intresse att ha barn, en livstids hobby om jag får kalla det så. Jag läser böcker om barn, surfar på nätet om barn, diskuterar barn, jag vill lära mig allt om barn och framförallt mitt eget barn.
Hon måste få ALL min TID...


Alldeles för sällan tycker jag att föräldrar är medvetet närvarande med sina barn och visst ibland är det svårt att finna intresse och lust till att läsa samma saga för 10:onde gången på raken eller leka att dockan ska sova i dockvagnen för 20:onde gången på en förmiddag men det är i leken vi kan lära våra barn mycket och lätt.
I vår lek med dockan så får dockan näsdroppar, dockan tvättar håret först, dockan tar hostmedicin och tempen.
Jag är också noga med att försöka hjälpa Juna att hålla fast vid en lek åt gången just för att träna hennes tålamod samt att jag brukar försöka se till att hon inte har för mycket saker framme som stör henne i leken. Faktum är att hon är faktiskt duktig på att leka själv, trots att hon är så liten.

Det finns inte en chans att jag hinner med allt som ska göras här hemma och med hundarna om jag vill vara den mamma till Juna som jag vill vara. Jag får prioritera och hon är prio 1 så är det bara.
Önskar vi alla kunde tänka så...


Det var alles för i kväll!
Go natt...
// Anna & Juna

 
 
En "Anna"n mamma

En "Anna"n mamma

12 september 2009 22:48

Lyssnade på låten medans jag läste dina kloka och kärleksfulla tankar om din mamma-roll.

Ikväll tänker jag lite extra på mina barn och är så lycklig som har dom till låns, försöker förvalta det på bästa sätt jag kan och förmår.

Barnen väljer inte sina föräldrar- Juna har tur som fick dig som mamma.

Kramar// Anna, Gösta & Märta

http://www.trollfamiljen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards