Juna & Jag

Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Woaw vad det händer mycket nu!

Av Anna - 9 november 2009 20:53

Vår lilla prinsessas framfart vet inga gränser.
I dag prick 1 och ½ år sätter hon ihop ord till små enkla meningar:

-Sitta där.
-Maya kom.
-Nej, mamma, nej.

Hon sitter och läser böcker för sig själv men med ett härligt språk, som ingen antagligen kan översätta.

  
Hon tar på skor och strumpor själv samt sätter på Winka koppel och går runt i huset. Winka brukar tröttna efter ett tag och börja bita i kopplet, då blir Juna ledsen.
Juna tar också på tandkräm på sin egen eltandborste och borstar gladeligen tänderna morgon som kväll.
  


  


Jamen hon är så söt när hon klurar på saker och tålamodet har faktiskt blivit lite bättre.

Både Tomas och jag tänker ofta på att låta henne få klara av och göra saker själv, så att hon får känna sig duktig. Och de saker som vi fokuserar på är just tandborstning, hårtvätt mm. Självklart går vi över med tandborsten efter att hon borstat men hon får alltid känna sig duktig och framförallt så tycker hon att det är kul.
Som sist när hon var så sjuk och behövde näsdroppar, istället för att starta en fight om dessa näsdroppar, frö de ville hon ju inte ta, så gjorde jag henne delaktig. Hon fick ta ut pipetterna ur kartongen, hålla i de tills jag skulle droppa de i näsan.
Barn, tycker jag ska respekteras för de individer de är.  I de allra flesta fall kan vi lösa konflikterna redan innan de blivit till konflikter OM vi lyssnar till våra barn.

Vi har haft en härlig helg hela familjen med mycket mys och långa frukostar.
Så i kväll när familjen var samlad igen efter dagens arbete och förskola, la vi oss alla i Junas säng och läste massor av sagor och dansade till barnvisor och sedan var det dags för middag. Så trevligt och mysigt, bara vi tre och kvalitets tid.


Nu är det dags att ta sig an hundarna, Juna sover sött, nöjd med dagen.

Kram Anna & Juna

 
 
Anna, Gösta och Märta

Anna," title="http://bloggagratis.se]Anna," target="_blank">bloggagratis.se]Anna, Gösta och Märta

11 november 2009 20:35

Vad roligt att läsa och som alltid helt bedårande bilder på er jättesöta dotter.

Tiden går så fort så det gäller att ta vara på den så gott man kan, det är tid som aldrig kommer tillbaka och det tycker jag att du gör så bra Anna, de konflikter som uppstår tillhör livet och utvecklingen och inget att lägga så mkt negativa tankar om, bara lite eftertanke om det kan finnas ngt man som förälder kan göra bättre, annorlunda eller hur man i familjen kan stötta varandra. Att lyfta fram de positiva som du alltid gör, att ta vara på stunden,att lyssna på sitt barn, att lära genom lek och att älska sitt barn för att den är just den individen den är och se dess förmågor och att låta sitt barn få växa av att känna att jag kan- jag vill och jag vågar- det är stort!

Att vara en bra förälder är inte alltid att göra rätt- att kunna säga förlåt till sitt barn om man vart orättvis och att analysera sig själv ta hjälp om man behöver. Jag är alltid en stolt mamma men inte alltid stolt över vad jag gör, jag älskar alltid mina barn men inte alltid det dom gör.

Juna är en fantastisk liten tjej, så härligt med hennes vilja, hennes glädje över att klara vissa saker själv och hennes outröttliga och oförstörda nyfikenhet som kommer att ta henne långt. Helt enkelt en kalaspingla utöver det vanliga.

Kramar Anna, Gösta och Märta

http://www.trollfamiljen. bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 november 2010 22:05

  www.junaochjag.blogspot.com   VÄLKOMNA!

Av Anna - 16 maj 2010 23:52

  Det har tagit 1 vecka att samla krafterna efter detta enormt lyckade 2 årskalas.Kvällen innan hade vi dessutom släkten här och all mat, bröd, kakor, bullar ja allt var hemmagjort. Jag är mäkta stolt över Tomas och mina matkunskaper;)Juna, vår lil...

Av Anna - 9 april 2010 18:44

Positiv, javisst...kan det bli värre än att vakna upp annandagpåsk med ett täcke på 8 cm nysnö som kommit under natten. Faktum är att jag trodde på allvar att jag skulle få ett hysteriskt anfall...börja kasta skor omkring mig, slita av mig håret (ja ...

Av Anna - 1 april 2010 17:16

Årets påskfotografi fick nästan Tomas och mig att bli osams...Alla sprang åt olika håll och hucklena åkte på sned, föll av eller revs av med flit.Och när vi sedan var klara med fotograferingen eller rättare sagt när vi gav upp då bröt vår älskade ...

Av Anna - 29 mars 2010 14:47


   (Juna 5 månader)   Nu händer det grejor minsann...Prinsessan talar som mest 5 ords meningar.I fredags stod jag och fixade i ordning en mysig fredagsmiddag. Juna sysselsatte sig själv med div saker och rätt som det är kommer hon in till mi...

Ovido - Quiz & Flashcards